Velkommen Gjest | Logg inn

Ring oss på telefon: 22 88 91 20


Kameratgjengen gikk sammen for å revolusjonere klokkeindustrien. Nå har de solgt over én million eksemplarer.

Tobias Ericsson, Didrik Wachtmeister, Harald Wachtmeister og Ludvig Scheja startet TRIWA sammen i 2007.Foto: TRIWA

 

– Klokken var på vei ut. Mobiltelefoner, iPod og andre tidspresentatører var i ferd med å ta over. Noe måtte gjøres, forteller Ludvig Scheja, en av gründerne i TRIWA.

 

Ti år er gått siden de fire svenske kameratene gikk sammen for å revolusjonere klokkeindustrien. Ludvig, Didrik, Harald og Tobias designet hver sin klokke i sprek, farget plast. Lite visste de om hvordan produktlinjen deres ville se ut et tiår senere.

TRIWA står for Transforming the Industry of Watches. Et ambisiøst mål fra en ambisiøs gjeng, som den dag i dag hevder at de bare produserer produkter de selv vil gå med.

 

– Klokkeindustrien var veldig konservativ da behovet for armbåndsur ble mindre, og vi ville gjøre klokken til et moteprodukt. I dag har vi utviklet rundt 20 ulike designfamilier og har solgt over én million eksemplarer, sier Scheja, som har tittelen kreativ direktør.

 

 

Målet for gründerne var å transformere klokkeindustrien fra å være en tidsanviser til å bli en del av identiteten. Her er jubileumsklokken TIO. Foto: TRIWA

 

Fra plast til lær

 

Fra fargerik plast har utviklingen gått mot klassiske, skandinaviske metallklokker med organisk garvet lær og detaljer.

 

 <p>Dette var et av TRIWAs første produkter.</p>

Ja, utviklingen har vært enorm hva gjelder både produkt og distribusjon. Vi har vel transformert oss selv på veien, også. Jeg er ikke like stolt over den første kolleksjonen i dag som jeg var for ti år siden, avslører svensken.

 

Selv om stilen har endret seg og kameratene var ulike i utgangspunktet, er de fremdeles venner og like engasjert i ideen sin. For etter ti år er det ingenting som tyder på at kreativiteten skal ta slutt.

 

Det er som et ekteskap. Vi krangler og diskuterer, men passer på å legge oss som venner. Det er sånn det skal være, mener gründeren.

 

 

TIO års transformasjon

 

Tirsdag 31. oktober ble jubileumsklokken TIO lansert. Den har med seg elementer fra den gode, gamle fargeklatten i første kolleksjon, samtidig som den representerer tidløshet og TRIWA anno 2017.

 

Den produseres i begrenset opplag på 300 eksemplarer og er ment å binde sammen vår ti års transformasjon, sier Scheja om klokken som blant annet har detaljer i oransje og blått.

 

Like lite som de visste i 2007 vet de i 2017 om hva fremtiden vil bringe, men Scheja er klar på hva som er TRIWAs klare fordel.

 

En av de første klokkene TRIWA lagde tilbake i 2007. Foto: TRIWA

 

Vi tilpasser oss raskt. Kreativitet og utvikling står i sentrum hos oss. Så mens andre produserer varianter av samme, generiske produkt, leker vi med ulikt og ikke nødvendigvis unikt design, sier han.

 

Gründeren er glad de har såpass mye konkurranse på markedet som de har nå.

 

Hadde vi ikke hatt den, hadde vi nok slappet mye mer av. Det skjer stadig utvikling, særlig på den digitale fronten både innen markedsføring og for konsumentene. Vi håper å kunne holde på i enda 10, 20 og 30 år! avslutter Scheja.

Denne artikkelen ble første gang publisert av BrandStudio på E24.no på oppdrag av FERAS.