Velkommen Gjest | Logg inn

Ring oss på telefon: 22 88 91 20


Hva dekkes av reklamasjonsretten når det gjelder klokke?

 

I Norge er vi som forbrukere velsignet med et godt lovverk som beskytter oss for uheldige omstendigheter rundt et kjøp. Vi snakker selvfølgelig om reklamasjonsretten som gir forbrukeren mulighet til å klage på en klokke eller ur som ikke fungerer slik det er ment å gjøre.

 

Ofte kan et regelverk være både komplisert og omstendelig, og det er ikke alltid like lett å vite når forbruker har retten på sin side. For å gjøre dette til en enklere prosess både for våre kunder og deg som kjøper vil vi gjerne belyse dette temaet når det kommer til klokker, dyre som rimelige. Erfaring har vist oss at vi kan se et tydelig mønster.

 

Med reklamasjonsretten dekker urmaker eller gullsmed reparasjon eller bytte av produktet såfremt det ikke er skader eller mangler som er påført av kjøper. Dette kan være som følge av støt, uforsvarlig bruk eller uhell. Normal slitasje gir heller ingen grunn til å reklamere på produktet.

 

Hvor lenge er varen virkelig ment å leve? Kjøper du en klokke som koster under 500 kr er det da realistisk å tro at produktet skal holde livet ut? Selvfølgelig er det ikke det. Har en klokke en høyere verdi, og gode kvalitetsstempel er saken selvklart en annen.

 

Selger står fritt til å velge om produktet skal repareres eller byttes ved første gangs reklamasjon.

 

Hvis det har vært 2 forsøk på å rette samme feil under første service og samme feil oppstår på nytt har forbrukeren rett til å kreve en ny klokke eller heving av kjøpet.

 

Reklamasjonsretten gjelder fra 2 år og inntil 5 år fra kjøpsdato etter en vurdering av klokkens levetid

 

Eksempel på skader/mangler i en klokke/ur som IKKE dekkes av lovverket

• Knust glass eller riper i glass
 

• Avslått krone/viserstille aksel
 

• Slitte skinnremmer
 

• Skader eller mangler som tydelig har oppstått som følge av støt/slagskader eller som skyldes uforsvarlig bruk av produktet.

 

Eksempel på mangler i et klokke/ur som dekkes av reklamasjonsretten

 

• Stoppfeil uten at det er tydelige sår/slagmerker på urkassen

 

• Fuktskader uten at pakninger eller krone er skadet
(trykktesting må derfor alltid utføres etter batteriskift, produsenten dekker ikke
skader som oppstår som følge av feilmontering ved batteriskift).

 

• Løse markeringer på tallskiven uten at det er tydelige slag/støtmerker på urkassen

 

I over 70 år har Frithjof E. Rasmussen hjulpet kunder med service på klokker. Gjennom vårt pasienthotell for tid og ur har de fleste klokker som har vært innom blitt helt friske. Noen har fått et langt liv videre, mens andre har tapt kampen og blitt erstattet. Vi har sett de fleste barnesykdommer, de verste slagskader og også de som bare trengte litt ekstra oppmuntring. Alle har de vært innom oss gjennom tiden.