Velkommen Gjest | Logg inn

Ring oss på telefon: 22 88 91 20


Suksessen på sosiale medier kom overraskende på gründerne. Nå selges armbåndene deres verden rundt.

Hvis sosiale medier hadde kommet med lyd til alle stillbilder, hadde @thetomhope vært fullt av bølgeskvulp, latter, hundebjeff og fly som lander på en ny og spennende destinasjon.

Budskapet deres er entydig og klart: vi elsker å reise. Både i tid og til nye steder.

Det hele startet med en knapp jeg hadde, fra en kåpe tror jeg det var, som jeg laget et armbånd av. Da folk begynte å gi meg komplimenter, slo det meg at ankeret og nautisk mote er tidløst, forteller Tomaj Sangchi, gründer av Tom Hope.

 

Etter oppstarten i 2013 gikk det slag i slag. De første tre-fire månedene solgte han 3000 armbånd. Komplimenter ble til flere produkter, til bilder på Facebook og Instagram og videre mestselgende nettbutikk hos Etsy. I dag er det 2000 forhandlere verden over som fører Tom Hopes armbånd.

 

 

– Suksessen i sosiale medier og på Etsy var uforventet, men siden da har vi vokst jevnt hele veien. Noen prosenter hver eneste uke. Det blir ganske mye over tre år, sier Tomaj.

 

Sjømenn har fraktet gods over de store verdenshavene i tusenvis av år. «Alle» har et forhold til ankeret, og det er det som gjør designet til Tom Hope så genialt tidløst. Alle produkter er i dag som den gang håndlaget av materialer fra båtbutikker.

 

 

Nøkkelen er unisexprodukter

 

På spørsmål om hvem som er den typiske Tom Hope-kunden, forteller daglig leder Marte Henriksen hos On:U på Oslo City dette:

– Det er kunder i alle aldre og begge kjønn som kjøper armbåndene. Ofte kommer det par innom som ønsker armbånd til begge, eller den ene parten kjøper til den andre i gave. Tom Hope er en perfekt gave å gi bort. Ankeret står for håp og gir en ekstra verdi til tanken bak.

 

– Jeg tror det store utvalget av fargekombinasjoner og metaller gjør at alle finner noe som passer for dem, mener Henriksen.

 

Hun har hatt Tom Hope i butikk siden våren 2017 og tror absolutt at merket har bidratt til å revolusjonere det faktum at menn bruker mer smykker og armbånd. Hun mener gründerne har lykkes på grunn av svært god markedsføring og godt design.

 

– Unge som følger med i motebildet og på sosiale medier, har nok definitivt lagt merke til Tom Hope.

 

Ifølge gründer Tomaj er unisex-designet mye av grunnen til suksessen.

 

– Unisex slår an. Det ser du hos Converse, VW Beetle, Casio og andre store merker, påpeker han. 

 

Assosieres med «god stemning»

 

Sjekk ut hjemmesiden her.

 

Suksessen i sosiale medier stanset ikke akkurat etter Etsy-tiden. Med 1,3 millioner følgere på Facebook og over 320.000 på Instagram, får feelgood-bildene med armbåndene i sentrum drømmeskyer å seile på, om man kan si det sånn.

 

På sosiale medier gjenposter Tom Hope mange innlegg fra kundene sine, særlig fotografer som tar bilder på reise.

 

– Når man er på et vakkert sted, er det naturlig å ta frem kameraet. Dette er helt organisk, sier gründeren.

 

Tomaj er ikke lenger den som produserer, pakker og styrer markedsføring og kundeservice – i tillegg til å ha en annen fulltidsjobb.

 

– Vet du, nå når jeg snakker med deg, så sitter jeg i telefonmøterommet vårt. For tre år siden var dette kontoret vårt, for fem gutter og ei jente. I dag er vi nesten 50 ansatte, det er helt vilt å tenke på. Men selv om vi er blitt store, er jeg fortsatt veldig interessert i markedsføringsbiten som er grunnen til veksten vår, sier Tomaj.

 

Armbånd og sushi

 

Designet er smart, det er enkelt, tidløst og av god kvalitet. Å få et Tom Hope-produkt i gave kan sammenlignes med en ring eller et annet smykke, i robust og moteriktig materiale.

 

– De tåler en reise i tid, og symbolet ved å gi noe – særlig et smykke – har gjerne tilknytning til en hendelse du husker. Det forbindes med en pause i tiden, når tid fryses til en fysisk ting, mener gründeren.

 

Hva årene som kommer for Tom Hope vites ikke, men det er i alle fall ikke et utvidet sortiment, hevder Sangchi. 

 

– Det høres kanskje enkelt ut, men det er noe av det vanskeligste: Vi skal ikke lage sekker eller solbriller, men holde oss til armbånd. Hvis du skal ha den beste sushien, så går du til sushistedet, ikke til restauranten som har alt. Det er kvalitetsarmbånd vi er gode på, og det skal vi fortsette med, slår han fast.

 

Onsdag 1. november begynte Tom Hope å tease sin første stålkolleksjon, og det kommer også produkter i lær, avslører Tomaj.

 

– Målet vårt er å bli nummer én i verden på armbånd og lage flotte produkter som tåler tidens tann, avslutter han.

 

Denne artikkelen ble første gang publisert på E24.no av Brandstudio i samarbeid med FERAS