SMA Aktivitetsbånd - FAQ
uten-navn-6

 SMA FAQ - Ofte stilte spørsmål


Jeg får ikke kode når jeg prøver å opprette en brukeprofil?
Vi har opplevd at noen ikke får kode når de prøver å opprette en brukerprofil. Opplever du dette, må du prøve igjen med 4G eller et annet WIFI, da det er sannsynlig at du kan være at du er koblet opp til et WIFI som er for svakt. Det er blitt bekreftet at brukere som ikke har fått kode tidligere, at de da har fått kode og opprettet sin brukerprofil  

Husk å fullføre opprettelsen av brukerprofilen ved å trykke på hake øverst til høyre i displayet.

​Det er også mulig å trykke på "LOGG INN" og logge inn gjennom å trykke på Facebook eller Twitter symbolene.   


Problemer med å koble opp SMA båndet til enhet? 
Hvis telefonen ikke får kontakt med armbåndet må du sjekke innstillinger og bluetooth. Hvis SM07 er registrert, er bluetooth i armbåndet i orden. Sjekk om armbåndet har vært koblet med en annen telefon som er i nærheten. Denne må da slettes. Husk å slette under "enhet" i appen --> og trykk på  "fjern parring" og i bluetooth --> SM07 --> "glem enhet"  Når dette er gjort kan armbåndet igjen kobles i appen.

Pass på at SMA båndet er fulladet før oppkobling. 

Problemer med å logge inn på konto etter opprettelse.
Har du problemer med å logge inn på konto etter opprettelse og får feilmelding så må du prøve med 4G eller et annet nettverk. Pass på at du slår inn riktig passord.

Jeg har glemt passordet. Hvordan får jeg nytt passord.
Du trykker på «glemt passord»  -- legg inn telefonnummer – skriv inn nytt passord  -- trykk for ny kode  og legg det inn  -- så trykker du for å bytte passord.


Min app/aktivitetsbånd fungerer ikke som den skal?
Hvis du laster ned appen SMA CARE skal det ikke være noen problemer. Har du vært så uheldig å laste ned appen SMA, så sletter du bare denne. Eventuelt oppdater til ny versjon om du har appen fra før. Når app, brukeprofil og parring med båndet er i orden, må det kanskje foretas en software oppdatering. Gå til "enhet" i appen og trykk på oppdatering og se om du har den siste systemoppdateringen.

Klokke går feil og skritt nulles ikke ved midnatt.
Det må være kontakt mellom app og aktivitetsbånd for at alt skal fungere 100%. Er noe feil retter du opp dette ved å synkronisere app og bånd. Gå inn på app, trykk på data, dra ned og slipp bildet. Sjekk også at båndet er koblet opp til appen.

Skjermen er svart. Hvordan slår jeg på båndet?
Trykk og hold på sensoren inne til du ser at streken er fullført. Nå slår den seg på automatisk. 

Klokke vises loddrett, men jeg ønsker vannrett.
Dette stilles enkelt inn i appen. Gå til "enhet" og skyv på  bilde (sett fingeren på valgmulighetene) til venstre. Du trykke på symbolet "oppsett av display" for å endre. Husk at du må være koblet opp for at det skal endre seg.


Aktivitetsbåndet slutter å registrere aktivitet (skritt), km, eller kcal?
Prøv å restarte SMA båndet. Klikk deg inn på videoen nedenfor og se det demonstrert. Skulle ikke dette virke, sjekk om det er en ny oppdatering som må gjøres. Det kan hende at det tekniske låser seg helt, og hvis den fortsatt ikke registrerer skritt, så må du la den gå HELT TOM for strøm og deretter lade den helt opp igjen. Når den er fulladet fjerner du parring under "enhet" og går inn på bluetooth og trykker på SM07 --> GLEM ENHET. Deretter kobler du opp armbåndet igjen til telefonen.
Et tips er å forsette å bruke armbåndet slik at batteriet lades ut raskere.
 
        SMA Restart
Restart  3  -  2  -  3  -  ett trykk videre og hold trykk og hold på sensor.
Slå av     2  -  1  - 2.  For å slå på igjen, hold sensor nede til den slår seg på. 




Gjør som vist her i videon
sma 17


Aktivitetsbåndet viser feilmelding, displayet har låst seg, teller ikke skritt eller er helt sort.  Dette løser seg ved å gjennomføre en "firmware reperasjon" (software) ¨som vist i videon over. Dette kan også gjennomføres selv om telefon og COACH ikke er koblet sammen.
1. Sett SMA-COACH til lading.
2. Gå inn i appen og til "Meg"
3.Trykk på "firmware reperasjon" --> Velg og trykk på SM07 og du kommer til neste side  --> nå skal du kunne se aktivitetsbåndet øverst. (kan ta litt tid) Trykk på denne koblingen og oppdateringen vil starte etter noen sekunder.  
   *Hvis ikke koblingen vises, gå tilbake, ta av ladekabel og prøv igjen. Vær tålmodig, det kan ta noen sekunder før kontakt oppnås. 
4. Når dette er gjennomført skal aktivitetesbåndet virke som normalt igjen.
5. Hvis aktivitetsbåndet fortsatt er helt svart og det oppnås ingen kontakt med appen, så kan ladekabelen ha gått i stykker. Ta kontakt med butikk og spør om de kan prøve en annen kabel. Skulle det da fungere, så må du tilskaffe deg en ny   ladekabel. 

Har du mistet eller ødelagt din ladekabel?
Henvend deg til en forhandler og de vil hjelpe deg med å bestille opp en ny ladekabel. 
OBS! SMA COACH bruker en ladekabel med magnet som settes på baksiden.  Det er bare mulig å sette ladekabelen på riktig, da armbåndet støter fra seg kabelen når den settes feil vei. Møter du litt motstand, ikke press videre, da dette ikke dekkes av garantien. 

Båndet låser seg og viser tegnet, «ikke kontakt» ?
Hvis SMA båndet har låst seg, hold og trykk på sensoren i 2-3 sekunder og den er tilbake i normal visning. 

SMA båndet viser for lite skritt?
Dette er en aktivitetsmåler som måler skritt gjennom en chip i armbåndet.  For at den skal registrere tilnærmet riktig antall skritt, må det også være bevegelse i arm/håndledd der armbånd sitter. Den registrerer skritt best når armen går som en pendel i samsvar med dine skritt.
Ett eksempel på at den kanskje ikke måler alle skritt: Du prater i telefonen som du holder i samme hånd som armbåndet sitter. Da vil det kanskje ikke være nok bevegelse til å registrere alle skritt.
 
Vanskelig å måle pulsen?
Aktivitetsbånd og pulsklokker som måler puls ved håndleddet, er ikke like presise som et pulsbelte! Dette er rett og slett fordi et pulsbelte måler selve hjerteslagene, mens den optiske målingen ved håndleddet beregner hjerteslag-frekvens ut fra blodgjennomstrømmingen. På grunn av dette vil aktivitetsbåndet alltid være bedre på å måle puls når du har varmet opp. Dersom din aktivietet har mye bevegelse rundt håndleddet (som f.eks. under vektløfting), vil målingen fort bli mer upresis enn om selve håndleddet er mindre aktivt.

For at pulsen skal kunne registreres er det viktig at båndet sitter stramt og at det grønne lyset ikke kan ses fra sidene. For å lettere å måle puls kan du snu båndet , slik at målingen foregår tettere på blodårene.

Måle puls manuelt.
Når pulsen vises i armbåndet, trykk og hold fingeren på trykksensor til hjertet begynner å blinke. Fortsett å holde fingeren på sensoren slik at displayet hele tiden er aktivisert og du kan se pulsen.Når den finner pulsen så vil du se styrketegn og at pulsen endrer seg.  Dette kan ta noen sekunder. Finner den ikke pulsen (puls går opp og ned )  prøv og flytte litt på armbåndet. Trykk og hold igjen, for å avslutte målingen. 

Automatisk måling av puls
Velg ENHET i app og trykk på PULS innstilling. Trykk på Puls for å aktivisere. Velg dine innstillinger og hvor ofte du vil at pulsen skal måles. Avslutt med å trykke på lagre.

TRENING/PULS FUNKSJON --> forbedret funksjon i siste model.
SMA-COACH har lagt inn en liten ny ekstra dimensjon i en eksisterende funksjon. Dette gjelder alle SMA-COACH aktivitetsbånd som ankom lager/butikk i midten av desember 2017. Denne modellen har en ekstra ring på motsatt side av touch-knappen, som du kan se her på bilde. Har ditt armånd dette, så kan du lese om dette i bruksanvisningen. Denne fulgte også med i esken eller, så kan du trykke på fanen "bruksanvisning " her inne på SMA sin produktside.
Det nye er at den varsler deg hvor du er i pulssone med blinkende lys og vibrasjon. Slå på pulsmåling for aktivisering.
Vi gjør oppmerksom på at SMA-COACH pulsmåling og treningsfunksjon er kun relativ i henhold til personlig profil.

sma 1



Hvilke meldinger får jeg i armbåndet?
SMA aktivitetsbånd viser deg alle beskjeder i displayet som f. eks anropsmeldinger, e-post, SMS, Facebook, Nyheter, Snapchat med mer. Alt  avhenger av dine innstillinger i telefonen (varslingssenter under innstillinger).  Vi kan ikke si akkurat hvilke meldinger du får inn. Dette er noe du vil merke så lenge du har aktivisert denne tjenesten.  For å slå av/på meldinger går du til «enhet» og trykker på «Melding  varsling».

I en Iphone vil alle meldinger som telefonen mottar vises, mens i en Androide telefon så kan en velge hvilke meldinger en ønsker å få.

Jeg ønsker å slette siste melding fra armbåndet.
Trykk deg fram til meldingen og trykk og hold på sensoren til meldingen forsvinner.

Hva er en søvnmåler? 
Det er en funksjon som måler din søvnrytme når du har på armbåndet. I appen kan du se når du sovnet,  hvordan søvnen var  (tung og lett søvn)  og når du våknet. SMA-COACH vil ikke registrere små/lite bevegelser under søvn, så det kan hende du vet du har vært våken, men ikke ha hatt bevegelser som er registrert. Grunnen er at det er samme sensor som måler aktivitet og søvn. Balansen i sensitiviteten er satt opp slik at begge deler måles så tilnærmet riktig som mulig. 

Hvordan bruker jeg  «selfie» funksjonen? 
Gå til «enhet» og trykk på kamera. Sjekk at kamera-symbolet vises i displayet. Trykk på trykkpunktet i armbåndet og bilde tas. 

Klokken viser ikke riktig tid etter at den har gått tom for strøm og ladet opp igjen. 
Sjekk at symbolet for bluetooth synes i SMA båndet.  Båndet må nå synkroniseres med appen.  Gå inn på DATA i appen og dra bildet ned og slipp. Det kan ta noen sekunder. Etter opplading så kan det hende du må resette data av skritt, kalori og distanse slik som tidligere for å unngå at disse følger med inn i neste periode.

Hvorfor så mange alarmer? 
Appen gir deg mulighet til å legge inn opptil 8 forskjellige alarmtider om dagen og samtidig merke den med navn. F.eks. en alarm for huske en legetime, et møte, trening etc. Men det er helt opptil deg om hvor mange eller om du i hele tatt ønsker å aktivisere alarm funksjonen.
        
SMA båndet begynner plutselig vibrere uten at det er en melding?
Hovedårsaken kan være at armbåndet forteller at det har mistet kontakten med telefonen.  Normalt skjer dette når avstanden blir lengre enn 10 meter.  Den knytter seg automatisk opp igjen. 
En annen ting kan være at du har stilt inn funksjonene puls eller inaktivitet til automatisk måling og den enten søker etter puls eller varsler deg om at det er på tide å bevege seg. 

Hvorfor vises det ikke noe data i rubrikken «aktivitetsmål» under DATA? 
Produsenten har flere forskjellige SMART produkter i samme app. Disse tallene vil derfor ikke vises for SMART COACH. 


Garanti/Reklamsjon - Norsk kjøpslov
Du må henvende deg til en forhandler og medbringe kvittering/garantikort. De vil da hjelpe deg. 

Dette dekkes ikke av garantien
A. Skader grunnet unormalt/uheldig bruk. 
B. Fuktighet. Produktet er ikke vanntett og kan ikke brukes i vann. 
C. Når produktet er prøvd åpnet eller reparert av uautorisert personell. 
D. Bruk av feil ladekabel eller oppkobling mot andre elektroniske produkter. 


Har du fortsatt problemer etter å ha lest dette? Vi hjelper deg.
Send oss en e-post for kontakt.
Del sosialt.
SMA aktivitetsbånd red

Vår kontaktInfo vedr. SMA 


Tlf 22 88 91 20
Send en e-post

Frithjof E. Rasmussen AS

Att. SMA Aktivitetsbånd
Postboks 366 Alnabru
0614 OSLO

Eller kontakt din nærmeste SMA forhandler
Om oss
Frithjof E. Rasmussen AS er en av landets ledende leverandører av klokker. Med 70 års erfaring, kan vi tilby et bredt spekter av spennende merker og produkter, både for ham og henne. Alt fra klassisk og tidløst, til moderne, innovativt og unikt. Vi har klokker og ur for de fleste.
KONTAKT OSS
Frithjof E. Rasmussen
Brobekkveien 38
0598 Oslo
Telefon: 22 88 91 20
Epost: feras@feras.no
finn oss
Vi er tilstede på sosiale medier som Facebook, Instagram og Youtube hvor vi viser inspirasjon og klokkenyheter. Følg oss gjerne i disse kanalene og få med deg siste nytt i klokkeverdenen.
Motta nyhetsbrev
Søk på våre sider