Velkommen Gjest | Logg inn

Ring oss på telefon: 22 88 91 20


 

FAQ SMA - OFTE STILTE SPØRSMÅL

 

Gratulerer med ditt nye SMA aktivitetsbånd. For at det skal være så enkelt som mulig å starte opp, har vi laget en veiledning som vil hjelpe deg i gang og gi deg en forståelse av hvordan dette fungerer. 

 

Jeg får ikke kode når jeg prøver å opprette en brukeprofil?
Vi har opplevd at noen ikke får kode når de prøver å opprette en bruker. Opplever du dette, må du prøve igjen med 4G eller et annet WIFI, da det er sannsynlig at du er koblet opp til et WIFI som er for svakt. 

 

Husk å fullføre opprettelsen av brukerprofilen ved å trykke på hake øverst til høyre i displayet.

 

Det er også mulig å trykke på ”LOGG INN” og logge inn gjennom å trykke på Facebook symbolet. (men du må opprette bruker først)     

 

Problemer med å koble opp SMA båndet til enhet? 
Hvis telefonen ikke får kontakt med armbåndet må du sjekke innstillinger og bluetooth. Sjekk om armbåndet har vært koblet med din eller en annen telefon som er i nærheten. For IOS må denne slettes. Husk å slette under ”enhet” i appen --> og trykk på  ”fjern parring” og i bluetooth --> SM07 --> ”glem enhet”  Når dette er gjort kan armbåndet igjen kobles i appen. Gjør følgende: 

 

-Pass på at båndet ikke er logget opp mot andre enheter. Disse må slettes.
-Sjekk din bluetooth  at ikke SM07 ligger der. Hvis, trykk på  i  og deretter glem enhet. (for IOS) 
-Pass på at det er ladet opp og at bluetooth er aktivisert i telefon.
-Gå inn på app og trykk på enhet. Trykk på «legg til ny enhet» Trykk på SMA 07. 
-Trykk på linjen med SM07. Når bånd durer må du holde på sensor slik at disse kobles sammen. 
-Trykk på «sammenkoble» når melding vises i telefonen. Nå er de koblet sammen.
-Virker det fortsatt ikke, så kan det være noe med telefonen. 
-Som siste mulighet, prøv å slå av og på telefonen for en omstart. 

 

Problemer med å logge inn på konto etter opprettelse. 
Har du problemer med å logge inn på konto etter opprettelse og får feilmelding så må du prøve med 4G eller et annet nettverk. Pass på at du slår inn riktig passord. Som en siste mulighet, slå av og på telefonen. 

 

Jeg har glemt passordet. Hvordan får jeg nytt passord. 
Du trykker på «glemt passord» --> legg inn telefonnummer --> trykk for ny kode --> SMS gir deg en kode som skal legges inn som passord  --> ønsker du å bytte passord  --> så trykker du bytt passord.

 

Min app/aktivitetsbånd fungerer ikke som den skal?
Hvis du laster ned appen SMA CARE skal det ikke være noen problemer. Har du vært så uheldig å laste ned appen SMA, så sletter du bare denne. Eventuelt oppdater SMA CARE til ny versjon. Når app, brukerprofil og oppkobling til båndet er i orden, må det kanskje foretas en software oppdatering. Gå til ”enhet” i appen og trykk på oppdatering og se om du har den siste systemoppdateringen. Hvis du må oppdatere så vil du se en RØD prikk bak «software oppdatering» Trykk deg videre og oppdater. 

 

Klokke og aktivitetsmåler oppdaterer seg ikke! 
Når aktivitetsbåndet er synkronisert med telefon, vises samme tid og dato i armbånd og telefon. (telefonen gir informasjon til aktivitetsbåndet.) Aktiviteten oppdaterer seg ikke automatisk, men gjennom en synkronisering med appen. Gå inn på appen og data, dra bildet ned og slipp. Nå overføres aktivitetsdata og klokke/kalender synkroniseres.

 

Klokke går feil og skritt nulles ikke ved midnatt.
Det må være kontakt mellom app og aktivitetsbånd for at alt skal fungere 100% hele tiden. Er noe feil eller batteriet har vært ladet ut, retter du opp ved å synkronisere app og bånd. Gå inn på app, trykk på data, dra ned og slipp bildet. Sjekk også at båndet er koblet opp til appen.

 

Klokke vises loddrett, men jeg ønsker vannrett.
Dette stilles enkelt inn i appen. Gå til ”enhet” og skyv på bildet med funksjon symbolene til venstre. Trykk på symbolet ”oppsett av display” for å endre. Husk at du må være koblet opp for at det skal endre seg. Du slår av/på funksjoner ved å trykke på dem. De lyser når de er aktivert. 

 

Aktivitetsbåndet slutter å registrere aktivitet (skritt, km eller kcal) 
Det kan hende at et elektronisk produkt i det lavere prisleie som her, henger seg opp og slutter å registrere skritt.  
Prøv å re-starte eller slå av/på. Klikk deg inn på videoen nedenfor og se det demonstrert eller gjør som flg:

 

RE-START (3-2-3) 
1.Trykk på sensor fram til skritt funksjon. 
   Trykk og hold sensor til ett «1» tall vises. Ta vekk finger fra sensor. 
   Gjenta to ganger, slik at 2 og 3 tallet er sett i displayet. 
2. Trykk på sensor (en gang) til KM funksjonen vises. 
    Trykk og hold sensor til ett «1» tall vises. Ta vekk finger fra sensor.
    Gjenta en gang slik at 2 tallet vises. 
3. Trykk på sensor (en gang til) fram til Kcal funksjon. 
    Trykk og hold sensor til ett «1» tall vises. Ta vekk finger fra sensor. 
    Gjenta to ganger, slik at 2 og 3 tallet er sett i displayet.
4. Trykk på sensor en gang til og aktivitetsbåndet re-settes. 

 

SLÅ AV/PÅ (2-1-2)  
Gjør som nevnt over, men i antall 2-1-2. Aktivitetsbåndet vil slå seg av. Slå på ved å holde finger på sensor til streken er 100%. Nå er den slått på. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=VaNrUa6EOGo

 

https://www.youtube.com/watch?v=n-xYzY_2egw&feature=youtu.be

 

Aktivitetsbåndet viser feilmelding, displayet har låst seg, teller ikke skritt eller er helt sort.
Dette løser seg ved å gjennomføre en ”firmware reperasjon” eller en kick-start, ¨som vist i videon over og forklart i detaljer under.

 

Dette kan også gjennomføres selv om telefon og aktivitetsbåndet  ikke er koblet sammen.
1. Sett båndet  til lading.
2. Hold fingeren på sensoren til det kommer opp en pil og bokstav/tall i displayet.
2. Gå inn i appen og til ”Meg”
3.Trykk på ”firmware reperasjon” -->  Velg og trykk på SM07 -->  nå vil du kunne se aktivitetsbåndet øverst som mange bokstaver og tall. (kan ta tid) Trykk på denne koblingen og oppdateringen vil starte etter noen sekunder.

 

Model med bare sensor. 
Her vil den starte oppdateringen ved at prosenttallet stiger. Vent til det er ferdig før du tar av ladekabel.  

 

Model med sensor og sirkel.
Samme fremgangsmåte. Ved forsøk på reparasjon vil det dure og lyse i båndet. Den vil nå søke etter oppdatering. (er det ikke behov, så får du mld. om at det mislykkes) Vent til søk er ferdig, før du tar vekk ladekabel. Det er ikke behov for å starte et søk igjen, som du kan få beskjed om.
4. Når dette er gjennomført starter du opp ved å koble opp aktivitetsbåndet fra start. Husk at du på IOS må inn å glemme enhet i bluetooth og fjerne parring under enhet i appen.
4. Når dette er gjennomført og oppkobling er suksessfull, skal aktivitetsbåndet virke som normalt igjen.
5. Hvis aktivitetsbåndet fortsatt er helt svart og det oppnås ingen kontakt med appen, og ladekabel er i orden, så er det mest sannsynlig en elektronisk feil og reklamasjon.  Ta kontakt med butikk eller service senter. 

 

Båndet låser seg og viser tegnet, «ikke kontakt»?
Hvis SMA båndet har låst seg, hold og trykk på sensoren i 2-3 sekunder og den er tilbake i normal visning. 

 

SMA båndet viser for lite/mye skritt?
Dette er en aktivitetsmåler som måler skritt gjennom en chip i armbåndet.  For at den skal registrere tilnærmet riktig antall skritt, må det også være bevegelse i arm/håndledd der armbånd sitter. Den registrerer skritt best når armen går som en pendel i samsvar med dine skritt.Den kan også registrere skritt ved raske bevegelser med armen der armbåndet er plassert, selv når du sitter.

 

Ett eksempel på at den kanskje ikke måler alle skritt: Du prater i telefonen som du holder i samme hånd som armbåndet sitter. Da vil det kanskje ikke være nok bevegelse til å registrere alle skritt.
Eksempel på at den gir for mange skritt:  Dette er en aktivitetsmåler og aktiviteter som f.eks. snømåking, raking av plen, maling av vegg/tak etc. der armen brukes som en pendel vil bli registreret som skritt da armbåndet konverterer bevegelsene over til skritt, som er båndets måte å vise din aktivitet på.

 

Vanskelig å måle pulsen?
Aktivitetsbånd og pulsklokker som måler puls ved håndleddet, er ikke like presise som et pulsbelte! Dette er rett og slett fordi et pulsbelte måler selve hjerteslagene, mens den optiske målingen ved håndleddet beregner hjerteslag-frekvens ut fra blodgjennomstrømmingen. På grunn av dette vil aktivitetsbåndet alltid være bedre på å måle puls når du har varmet opp. Dersom din aktivietet har mye bevegelse rundt håndleddet (som f.eks. under vektløfting), vil målingen fort bli mer upresis enn om selve håndleddet er mindre aktivt. Andre faktorer som kan spille inn og vanskligjøre målingen og forstyrre den optiske målingen er f.eks et håndledd med tatoveringer, mye hårvekst, mye svette (væske) mellom aktivitetsbånd og håndledd.

For at pulsen skal kunne registreres er det viktig at båndet sitter stramt og at det grønne lyset ikke kan ses fra sidene. For å lettere å måle puls kan du snu båndet , slik at målingen foregår tettere på blodårene.

 

Måle puls manuelt.
Når pulsen vises i armbåndet, trykk og hold fingeren på trykksensor til hjertet begynner å blinke. Fortsett å holde fingeren på sensoren slik at displayet hele tiden er aktivisert og du kan se pulsen.Når den finner pulsen så vil du se styrketegn og at pulsen endrer seg.  Dette kan ta noen sekunder. Finner den ikke pulsen (puls går opp og ned )  prøv og flytte litt på armbåndet. Trykk og hold igjen, for å avslutte målingen. 

 

Hudtone (artikkel hentet fra internett for forklaring)
Mennesker har et vakkert variert utvalg av hudtoner, så mye at Fitzpatrick Scale ble utviklet for å gi en 7-kategori standard for numerisk klassifisering av hudtoner og deres respons på ultrafiolett lys. Ulike hudtoner absorberer lyset annerledes, og hver hudtone vil derfor bli preget av et annet absorpsjonsspekter. Til syvende og sist betyr dette at intensiteten og bølgelengden til lyset som er fanget av PPG-sensoren vil avhenge av hudtonen til personen som har på seg sensoren. For eksempel absorberer mørkere hud mer grønt lys, noe som gir et problem fordi de fleste OHRM bruker grønne lysdioder som lysemittere, noe som begrenser deres evne til å måle hjertefrekvensen nøyaktig gjennom mørk hud. Dette gir også et problem å måle hjertefrekvensen gjennom tatoverte hud, som smartklokke produkter fant ut på den harde måten i det som ble kjent som ”tattoogate”, da folk med håndleddetatoveringer fant at hjertefrekvensmonitoren på smartklokker ble dårlig utført - eller ikke på alt for dem.

 

Måle puls manuelt.
Når pulsen vises i armbåndet, trykk og hold fingeren på trykksensor til hjertet begynner å blinke. Fortsett å holde fingeren på sensoren slik at displayet hele tiden er aktivisert og du kan se pulsen. Når den finner pulsen så vil du se styrketegn og at pulsen endrer seg.  Dette kan ta noen sekunder. Finner den ikke pulsen (puls går opp og ned)  prøv og flytte litt på armbåndet. Trykk og hold igjen, for å avslutte målingen. Det kan ta tid før pulsen vises riktig. 

 

Automatisk måling av puls
Velg ENHET i app og trykk på PULS innstilling. Trykk på Puls for å aktivisere. Velg dine innstillinger og hvor ofte du vil at pulsen skal måles. Avslutt med å trykke på lagre.

 

TRENING/PULS FUNKSJON --> forbedret funksjon i siste model.
SMA-COACH har lagt inn en liten ny ekstra dimensjon i en eksisterende funksjon. Denne modellen har en ekstra ring på motsatt side av touch-knappen. Har ditt armånd dette, så kan du lese om dette i bruksanvisningen som fulgte med i esken. 
Det nye er at den varsler deg hvor du er i pulssone med blinkende lys og vibrasjon. Slå på pulsmåling for aktivisering.

 

Vi gjør oppmerksom på at SMA-COACH pulsmåling og treningsfunksjon er kun relativ i henhold til personlig profil.

 

Hvilke meldinger får jeg i armbåndet?
SMA aktivitetsbånd viser deg alle beskjeder i displayet som f. eks anropsmeldinger, e-post, SMS, Facebook, Nyheter, Snapchat med mer. Alt  avhenger av dine innstillinger i telefonen (varslingssenter under innstillinger).  Vi kan ikke si akkurat hvilke meldinger du får inn. Dette er noe du vil merke så lenge du har aktivisert denne tjenesten.  For å slå av/på meldinger går du til «enhet» og trykker på «Melding  varsling».

 

I en IOS vil alle meldinger som telefonen mottar vises, mens i en Androide telefon så kan en velge hvilke meldinger en ønsker å få.

 

Jeg ønsker å slette siste melding fra armbåndet.
Trykk deg fram til meldingen og trykk og hold på sensoren til meldingen forsvinner.

 

Hva er en søvnmåler? 
Det er en funksjon som måler din søvnrytme når du har på armbåndet. I appen kan du se når du sovnet,  hvordan søvnen var  (tung og lett søvn)  og når du våknet. SMA-COACH vil ikke registrere små/lite bevegelser under søvn, så det kan hende du vet du har vært våken, men ikke ha hatt bevegelser som er registrert. Grunnen er at det er samme sensor som måler aktivitet og søvn. Balansen i sensitiviteten er satt opp slik at begge deler måles så tilnærmet riktig som mulig. 

 

Hvordan bruker jeg  «selfie» funksjonen? 
Gå til «enhet» og trykk på kamera. Sjekk at kamera-symbolet vises i displayet. Trykk på trykkpunktet i armbåndet og bilde tas. 

 

Klokken viser ikke riktig tid etter at den har gått tom for strøm og ladet opp igjen. 
Sjekk at symbolet for bluetooth synes i SMA båndet.  Båndet må nå synkroniseres med appen.  Gå inn på DATA i appen og dra bildet ned og slipp. Det kan ta noen sekunder. Etter opplading så kan det hende du må resette data av skritt, kalori og distanse slik som tidligere for å unngå at disse følger med inn i neste periode.

 

Hvorfor så mange alarmer? 
Appen gir deg mulighet til å legge inn opptil 8 forskjellige alarmtider om dagen og samtidig merke den med navn. F.eks. en alarm for huske en legetime, et møte, trening etc. Men det er helt opptil deg om hvor mange eller om du i hele tatt ønsker å aktivisere alarm funksjonen.

 

SMA båndet begynner plutselig vibrere uten at det er en melding?
Hovedårsaken kan være at armbåndet forteller at det har mistet kontakten med telefonen.  Normalt skjer dette når avstanden blir lengre enn 10 meter.  Den knytter seg automatisk opp igjen. 
En annen ting kan være at du har stilt inn funksjonene puls eller inaktivitet til automatisk måling og den enten søker etter puls eller varsler deg om at det er på tide å bevege seg. 

 

Hvorfor vises det ikke noe data i rubrikken «aktivitetsmål» under DATA? 
Produsenten har flere forskjellige SMART produkter i samme app. Disse tallene vil derfor ikke vises for SMART COACH da disse ikke er en aktivisert funksjon i dette produktet. 

 

Har du mistet eller ødelagt din ladekabel?
Henvend deg til en forhandler og de vil hjelpe deg med å bestille opp en ny ladekabel. 
OBS! SMA COACH bruker en ladekabel med magnet som settes på baksiden.  Det er bare mulig å sette ladekabelen på riktig, da armbåndet støter fra seg kabelen når den settes feil vei. Møter du litt motstand, ikke press videre, da dette ikke dekkes av garantien. 

 

Garanti/Reklamsjon - Norsk kjøpslov
Du må henvende deg til en forhandler og medbringe kvittering/garantikort. De vil da hjelpe deg. 

 

Dette dekkes ikke av garantien
A. Skader grunnet unormalt/uheldig bruk. 
B. Fuktighet. Produktet er ikke vanntett og kan ikke brukes i vann. 
C. Når produktet er prøvd åpnet eller reparert av uautorisert personell. 
D. Bruk av feil ladekabel eller oppkobling mot andre elektroniske produkter. 

 

Har du fortsatt problemer etter å ha lest dette? Vi hjelper deg.
Send oss en e-post for kontakt.


VÅR KONTAKTINFO VEDR. SMA 


Tlf 22 88 91 20
Send en e-post

Frithjof E. Rasmussen AS

Att. SMA Aktivitetsbånd
Postboks 366 Alnabru
0614 OSLO

Eller kontakt din nærmeste SMA forhandler